Trudno sobie przypomnieć świat, w którym FIFA nie dominowała na rynku gier piłkarskich. Coroczne premiery sprzedają się w milionach egzemplarzy bez względu na reakcję krytyków, na znak, że seria naprawdę zawładnęła rynkiem. Nie zawsze jednak tak było.

Pro Evolution Soccer od Konami był królem gier piłkarskich, dopóki EA nie podjęło kroków, aby zrewolucjonizować grę FIFA, który szybko ugruntowałby jej pozycję nie tylko w świecie gier, ale także w szerszej kulturze sportowej.

W okresie między FIFA 10 a FIFA 13 powstały cztery najbardziej docenione przez krytyków gry tej serii (oceny od 91 do 88) ,ale to właśnie wcześniejsze prace pozwoliły tym tytułom się wybić.

 

Jedna gra, w szczególności, była ważnym krokiem na drodze do zniszczenia PES-a i jest to gra, którą wielu graczy przeoczyło lub nawet zapomniało. Około 14 lat po jej wydaniu,możemy teraz spojrzeć wstecz i zobaczyć jak gra UEFA Euro 2008 była kluczowym momentem w historii serii FIFA.

Ustanowiła ona przyszły sukces komercyjny.jednocześnie wrzucając PES w jego najtrudniejszą erę i poza świadomość wielu graczy.

 

We wrześniu 2017 roku dyrektor kreatywny FIFA Matt Prior powiedział B/R Football:

“Tutaj w Ameryce Północnej, jeśli powiesz FIFA, większość ludzi pomyśli o nas niż o rzeczywistym organie zarządzającym.Wiele osób tutaj dostało się do piłki nożnej dzięki nam i naszej grze. Szybki wzrost popularności piłki nożnej w Ameryce Północnej jest częściowo dzięki nam.” To odważne stwierdzenie, ale ewolucja FIFA z bycia kolejną grą piłkarską do posiadania rynku jest po części zasługą gotowości dewelopera do podjęcia ryzyka w odpowiednim czasie. Jakość i popularność Pro Evo spadły wraz z upływem pierwszej dekady XXI, co stworzyło okazję które pozwoliły FIFIE na wkradnięcie się i umocnienie się jako dominująca siła, ale zrobiłaby to tylko dzięki wykorzystaniu rozgrywki PES-a jako inspiracji.

 

Jak mówi Steve Burns – “Dla mnie UEFA Euro 2008 było momentem, w którym po raz pierwszy usłyszałem, że FIFA może rzucić poważne wyzwanie PES-owi, jeśli chodzi o rozgrywkę. Myślę, że można powiedzieć, iż poprzednie samodzielne gry turniejowe EA miały niezbyt dobrą reputację, ale Euro 2008 dosłownie czuło się inaczej. Wydawało się, że zespół EA w mniejszym stopniu czerpał wskazówki z superrealistycznych cykli animacji (chociaż te nadal były i są), ale bardziej z tego, co sprawiło, że PES był wspaniały:mniej o wyglądzie, a więcej o odczuciach. A więc szybsze strzelanie, szybsze podawanie, mniejszy nacisk na realizm, aby wszystko było absolutnie, całkowicie poprawne – a więcej na autentyczności.

PES nie musiał być całkowicie realistyczny, ponieważ w momencie, kiedy grasz, czas reakcji i przepływ tej gry dyktowały poczucie immersji bez poświęcania szybkości przejścia animacji. Więc to jest bardzo długi sposób na powiedzenie, że PES animacje są przycięte, dlatego wygląda robotycznie w w wielu zwiastunach i materiałach z rozgrywki, które widzisz, gdy nie grasz. Jednak kiedy w nią grasz, twój mózg wypełnia te małe luki.

To właśnie sprawiło, że PES jest tak bezpośredni, niektórzy powiedzieliby, że arcadey, ale jest powód, dla którego PES ma komendę zwaną Super-Cancel, która nie byłoby nie na miejscu w grze walki, ponieważ to jest to, o co chodzi. Euro 2008 miało wrażenie, że zmierza bardziej w tym kierunku. Wojna o licencje i prezentację została dobrze wygrana, ale wydawało się, że zespół FIFA zdał sobie sprawę, że dramaturgia a nie idealnie mocapowe drag-backi to prawdziwy klucz do sukcesu.I mieli rację.”

Euro 2008 było doskonałą okazją by spróbować czegoś nowego przy minimalnym ryzyku.To było w połowie sezonu, więc była mniejsza presja na to, by gra była świetna komercyjnie, a jeśli wprowadzone zmiany nie powiodły się, EA nie było zobowiązane do trzymania się ich.

Gra zbudowała również na fundamencie FIFA 07, która została zauważona przez krytyków jako krok w dobrym kierunku po serii niezbyt udanych odsłon. Alex Simmons z IGN powiedział. że FIFA 07 “wypełniła lukę po PES5 bardziej niż mogliśmy sobie wyobrazić”. Ale ten postęp musiał nadal nabierać tempa, jeśli FIFA miała kontynuować swój wzlot.

Dyrektor nadzorujący EA Aaron McHardy wzmocnił ten punkt cytatem dla B/R Football w 2017 roku: “Myślę, że wcześnie uznaliśmy, że musimy skupić się na rozgrywce i skupić się na głębi rozgrywki i jak sprawiamy, że każda gra czuje się inaczej, i że każda gra czuje się responsywna i zabawna”. To była zmiana taktyki dla EA, która otrzymała rozczarowujące recenzje za swoją ostatnią grę turniejową przed Euro 2008, czyli Road to World Cup 2006, która nie potrafiła wykorzystać na nowym sprzęcie Xbox 360 i PlayStation 3.

Euro 2008 postawiło sprawę na głowie i zwróciło uwagę na PES   UEFA Euro 2008 było pozytywnym punktem zwrotnym dla serii FIFA firmy EA Sports. Był to również pierwszy krok, który pomógł firmie zdecydowanie wyprzedzić serię Konami, która była postrzegana jako gra dla koneserów piłki nożnej. Wcześniej FIFA 08 wprowadziła kilka przyzwoitych zmian w rozgrywce, ale to prawie tak, jakby EA Sports użyło UEFA Euro 2008 jako królika doświadczalnego, aby pójść jeszcze dalej, bez presji właściwej numerowanej gry dołączonej do niego.

To nie miało prawa grać tak dobrze. Mówię to jako osoba, która grała w mętną potworność, jaką był PES 2008 i dorastał wkładając setki godzin we wszystkie klasyki PS2, zwłaszcza PES5.To było całkowite odwrócenie ról. Konami spoczęło na laurach, co wyraźnie widać było w PES 2008 i kilka lat później.

 

Rywal FIFA borykał się z problemamii potrzebował lat, by zacząć odbudowywać swoją reputację. Spadek popularności PES-a zbiegł się z najsilniejszą erą FIFA w historii, w której udoskonalono rozgrywkę i wprowadzono tryby definiujące gatunek, takie jak Ultimate Team. a jednocześnie ponownie zdominowała licencje.i odtworzyła klimat prawdziwej piłki nożnej.

Prawdopodobnie, aż do PES 2013, gry Konami były obiecujące na początku, ale ostatecznie dostarczyły sztywnych, ospałych i nieporadnych doświadczeń. To nawet przed wejściem do sieci, gdzie witał cię lagowaty, zepsuty bałagan.

Z drugiej strony, EA Sports wykorzystało fantastyczne fundamenty stworzone przez UEFA Euro 2008 i rosło w siłę, zostawiając serię Konami w tyle. Nacisk wyraźnie przeniósł się na rozgrywkę, czego efektem jest niesamowita FIFA 09.”-Mimo, że krok naprzód z Euro 2008 był ogromny, nic by to nie znaczyło, gdyby EA nie kontynuowała budowy. Ulepszona rozgrywka była tylko początkiem kuglarstwa, które wkrótce miało przejąć władzę.Nie tylko ulepszenia wprowadzone na boisku miały wpływ;Firma w znaczący sposób wzmocniła również swój marketing, i świadomie starano się pokazać krytykom długoterminowy plan.

 

Tom Bramwell, były dziennikarz Eurogamera- “W następstwie gry Road to the World Cup 06, która ukazała się na Xbox 360 – dałem jej 2/10 ponieważ to była po prostu katastrofa- EA bardzo chciało pokazać, że naprawdę stara się poprawić serię i zniwelować dystans do Konami. Kiedy byłem w Eurogamer, zabrali nas do Vancouver, aby zobaczyć FIFA 08 w rozwoju, i dali nam dużo czasu, by porozmawiać o tym ogromnym dokumencie projektowym. i ich mapie drogowej na następne kilka lat.I pamiętam, że to było bardzo przekonujące i imponujące. Zasadniczo, choć nie sformułowali tego w ten sposób, ich celem było zbudowanie FIFA w ciągu kilku lat, aby dostarczyć grę, która może pokonać PES. Więc zaczęli od technologii bazowej i podstawowe ruchy, które doprowadziły do rozsądnego, jak sądzę, ale dość anemiczny FIFA 07. Następnie w kolejnych latach zamierzali nałożyć więcej systemów rozgrywki i udoskonalenia, aby wypełnić resztę symulacji. To było naprawdę bardzo otwierające oczy podróż dla mnie w tym, że to naprawdę torpedowane wiele z moich naiwnych założeń o korporacyjnym EA i ich cynicznego podejścia. Cokolwiek EA, które istniało wokół ci faceci byli jak, byli fanatyczni w stosunku do piłki nożnej, i próbowali stworzyć serię gier, w ramach ograniczeń, które model EA które uszczęśliwiłyby ludzi kochających futbol”.

 

EA zaczęła promować każdy nowy szczegół, w tym poprawki rozgrywki i tryby, często używając buzzwordów i przyciągających uwagę terminów marketingowych. których uwaga była teraz mocno skupiona na nich. Konami nie zrobiło tego samego w tym okresie przejściowym. Gracze stracili zainteresowanie, podczas gdy EA przeniknęło do telewizji, sieci i samego sportu w taki sposób, że dla wielu osób FIFA stała się jedynym wyborem.

Wciąż ulepszali grę na boisku i wprowadzili Ultimate Team w FIFA 09, ale naprawdę poszli na całość z marketingową stroną rzeczy. Wcześnie zaczęli korzystać z mediów społecznościowych, wzmacniając swoje przesłanie za pośrednictwem oficjalnych kanałów

i poprzez rosnące głosy społeczności, takie jak KSI.W połączeniu z tym, że Konami nie dostosowało się do zmieniającego się rynku, sprawiło, że FIFA została daleko w tyle pod względem jakości gry i sprzedaży.”

FIFA od czasu gry na Euro 2008 przeszła długą drogę. Pomimo wielu lat wyraźnej dominacji, PES zdołał wbić się swoją drogę z powrotem do rozmowy w ciągu ostatnich kilku lat, zwłaszcza krytycznie. Seria EA Sports jest obecnie w trudnym miejscu, z takimi aspektami jak Ultimate Team, Tryb kariery i ogólna rozgrywka otrzymują wiele krytycznych uwag. Jednak seria pozostaje komercyjną potęgą po okresie niezaprzeczalnej dominacji.

Gdyby nie Euro 2008, które w tym czasie zrobiło ogromny krok naprzód, FIFA mogłaby nie osiągnąć tak wiele.

Jak podsumowywuje to Asir Tamvir, były pracownik Konami: “Ze wszystkimi licencjami, stadionami, wieloma trybami i funkcjonalną siecią EA Sports miało zwycięzcę. Dużego zwycięzcę. Reszta, jak to się mówi, jest historią.”

Tłumaczenie pochodzi z materiału ze strony B/R Football