Powracamy do klasycznej symulacji piłkarskiej Actua Soccer firmy Gremlin Interactive.

Największym pretendentem do sławy pierwszego tytułu był w pełni trójwymiarowy silnik graficzny, użyty po raz pierwszy w domowej grze piłkarskiej na konsolę; chociaż inne gry konsolowe wykorzystywały pole 3D, gracze zwykle nadal byli duszkami 2D, ale w Actua Soccer gracze byli wielokątami. Gra została stworzona w ścisłym powiązaniu z lokalnym klubem piłkarskim Sheffield Wednesday : ich gracze dostarczali wskazówek programistom, a trzech graczy, Chris Woods, Graham Hyde i Andy Sinton, służyło również jako modele do przechwytywania ruchu.

Actua Soccer zawierała tylko drużyny narodowe, z drużynami po 22 graczy z każdej z 44 drużyn narodowych, jednak kolejna wersja z drużynami angielskiej Premier League o nazwie Actua Soccer: Club Edition została wydana w 1996 roku z udziałem 20 graczy z 20 drużyn Premier League z 1996 roku /97 . Silnik meczowy Actua Soccer był również używany do wyświetlania meczów w Premier Manager 64 .

Actua Soccer 2 lub czasami Actua Soccer 98 ze względu na swoją kapitalizację na Mistrzostwach Świata w Piłce Nożnej 1998 był jednym z wielu tytułów piłkarskich wydanych, aby wykorzystać Mistrzostwa Świata 1998 i ponownie obejmował drużyny narodowe, ale bardziej dopracowany silnik (zoptymalizowany w Wersja PC dla kart graficznych 3D), (w niektórych wersjach) pełna włoska liga Serie A oraz nowy tryb „scenariusza” zapewniły dobrą sprzedaż i w większości pozytywne recenzje. Zawierał również tryb tworzenia drużyny, który umożliwiał graczowi stworzenie do 128 niestandardowych drużyn. W komentarzu do Barry’ego Daviesa dołączył Trevor Brooking , a w grze wystąpił kapitan i napastnik reprezentacji Anglii Alan Shearern tylko na okładce, ale także udziela wywiadów na temat gry w prasie. Michael Owen i Simon Tracey zapewnili graczom motion capture. W grze pojawiła się również muzyka w menu i występy walijskich rockmanów, Super Furry Animals, które można było aktywować tylko po wprowadzeniu kodu. Actua Soccer 2 została również dołączona do kart graficznych Voodoo 2 firmy Creative Technology , co pomogło osiągnąć szeroką dystrybucję i popularność.

Ostatnia z serii, Actua Soccer 3 , pojawiła się pod koniec 1998 roku. Po raz pierwszy obecne były zarówno drużyny klubowe, jak i narodowe, a także inne drużyny (takie jak Arsenal LFC ) i różne zespoły żartów. Podczas gdy jego poprzednik był krytykowany za brak drużyn klubowych, Actua Soccer 3 zawierał łącznie 25 lig z 450 drużynami krajowymi i międzynarodowymi, więcej niż jakakolwiek gra w tamtych czasach, z wyjątkiem wcześniejszego Sensible World of Soccer , a także ponad 10000 graczy. Grafika wykorzystywała nieco ulepszoną wersję silnika Actua Soccer 2 ze znacznie poprawionymi efektami pogodowymi. Trevora Brookinga zastąpił Martin O’Neill jako komentator Barry’ego Daviesa. „Let Me Entertain You” Robbiego Williamsa było jedyną ścieżką dźwiękową w grze, podczas gdy klasyczny motyw operowy Cavalleria Rusticana ( Rustykalne rycerstwo ) Pietro Mascagniego był odtwarzany podczas wideo wprowadzającego do gry.

Actua Soccer 3 posiadał 25 lig, 450 zespołów i ponad 10.000 graczy, większy roster niż jakakolwiek poprzednia gra piłkarska oprócz wysublimowanego Sensible World of Soccer.

Recenzje i wyniki sprzedaży pozostały stabilne przez cały cykl życia serii Actua Soccer, ale jego upadek przyszedł w późnych latach 90-tych, kiedy jego rywale zaczęli atak na pełni rozwinięte symulatory piłkarskie 3D.

Z EA Sports World Cup 98 i FIFA 99 zmonopolizował na PC trzeci wymiar, Actua Soccer nie był już w stanie odróżnić się od swoich konkurentów i skończył swój żywot.

Chociaż Actua Soccer nie był w stanie konkurować z worków pieniędzy FIFA w dłuższej perspektywie, zdobył hat-trick hitów z jego podstawowych tytułów – i trzymał potężny EA Sports na palcach przez kilka lat z rzędu.